Logotyp till frisörsalong

Fyndiga företagsnamn kräver fyndiga loggor! För ett tag sedan blev vi kontaktade av frisörsalongen ”Nu är det klippt!” som ville ha hjälp med en logotyp till företaget. Namnet på företaget känns väldigt fyndigt, och det är absolut ett namn som man lätt kommer ihåg eftersom det är ett välkänt uttryck och samtidigt syftar till redskapen som finns hos frisören. Det är en ordlek när den är som bäst, tycker vi på Eurostripes!

En bra logotyp är viktig för ett företag, för som kund är det oftare en bild, reklamjingel eller något annat man exponeras för som fastnar starkare i minnet snarare än ett namn. Det handlar om ett ensamt märke som ska representera hela varumärket, och i många fall är det ju just märket man betalar för. Om till exempel Rolex, Gucci och Ferrari inte hade en logga skulle man förmodligen inte vilja betala så mycket när det finns billigare och i många fall likvärdiga alternativ.

Vi ville självklart hjälpa ”Nu är det klippt!” med deras varumärke, och tillsammans satte vi oss ner och spånade fram några idéer. De ville ha en snygg och stilren logga som samtidigt var lite udda och speciell. Något man minns helt enkelt, och som samtidigt tydligt visar vad företaget gör. Efter några olika förslag kom vi fram till ett som stod ut över alla andra, och det var en öppen sax med företagsnamnet emellan, som nästan flyter ut från saxen och ser ut att vara gjort av samma material. De ska nu göra det till en stor skylt som ska hänga ovanför entrén till salongen, och vi tror att det kommer att bli hur bra som helst!